Mitkä ovat työhaastattelun “kielletyt kysymykset”, ja mitä tietoja työnhakijasta saa kerätä? Miten työntekijöiden henkilötietoja tulee käsitellä työsuhteen aikana ja sen päättyessä? Mitä tulee huomioida terveystietojen käsittelyyn liittyen? Uusien järjestelmien vaikutus henkilötietojen käsittelyyn - miten ja missä vaiheessa yhteistoimintamenettely tulee tehdä?
Webinaarikoulutus pureutuu työelämän tietosuojan käytännön ongelmakohtiin ja vastaa ajankohtaisiin kysymyksiin. Saat kattavan kuvan henkilöstöhallinnon ja esihenkilöiden roolista ja velvollisuuksista tietosuoja-asetukseen liittyen. Webinaarissa käydään läpi työsuhteen elinkaaren mukaisesti henkilötietojen keräämistä, säilyttämistä ja hävittämistä koskevat periaatteet sekä pohditaan myös tietosuojan ajankohtaisimpia teemoja käytännönläheisellä otteella.
Työoikeuden ja tietosuojan kokeneet asiantuntijat pureutuvat webinaarissa mm. seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä vastuita ja velvollisuuksia EU:n tietosuoja-asetus asettaa työnantajalle?
- Mitä tietoja työntekijästä tai työnhakijasta saa kerätä?
- Mitkä ovat työhaastattelun “kielletyt kysymykset”?
- Miten kerättyjä henkilötietoja saa käyttää?
- Mitä oikeuksia rekisteröidyllä on, ja miten ne toteutuvat käytännössä?
- Kenelle tietoja voi luovuttaa?
- Miten tietopyyntöihin vastataan?
- Terveystietojen käsittely – missä voi mennä mönkään?
- Mitä erityistä on huomioitava tietosuojan näkökulmasta työpaikan ilmiantojärjestelmissä (whistleblowing)?
- Kameravalvonta työpaikalla - mihin tarkoituksiin sen käyttö on sallittua?
- Uusien järjestelmien vaikutus henkilötietojen käsittelyyn - miten ja missä vaiheessa yhteistoimintamenettely tulee tehdä?
- Mitä tulee huomioida työntekijää koskevien henkilötietojen siirroissa liikkeenluovutuksessa ja muissa yritysjärjestelyissä?
- Miten tietoja tulee säilyttää ja kuinka kauan?
- Entä jos kuitenkin mokataan? Mitä sanktioita työnantajalle voi aiheutua?
- Miten tietosuoja suhtautuu muihin työnantajaa koskeviin velvoitteisiin, kuten julkista työnantajaa koskevaan julkisuusperiaatteeseen?
- Missä vaiheessa ja miten tietoturvaloukkauksista tulisi ilmoittaa?
Webinaari on osa HR & tietosuoja -webinaarisarjaa. Voit osallistua tähän yksittäiseen webinaarikoulutukseen tai edullisesti koko webinaarisarjaan.
Kenelle?
Koulutus on tarkoitettu kaikille henkilöstöhallinnon asiantuntijoille ja esihenkilöille sekä työelämän tietosuojan ja työlainsäädännön parissa työskenteleville. Koulutus soveltuu sekä yksityisen että julkisen sektorin toimijoille. Erityisesti koulutus on suunnattu seuraaville:
- Esihenkilö
- Henkilöstöjohtaja
- Henkilöstöpäällikkö
- HR-asiantuntija
- Palkkahallinnon asiantuntija
- Työoikeusjuristi
- Henkilöstöjuristi
- Tietosuojajuristi
- Tietosuojavastaava
Koulutuksen osallistuja saa
- Monipuolisen ja ajankohtaisiin aiheisiin pureutuvan webinaarikoulutuksen henkilöstöhallinnon tietosuojakysymyksistä.
- Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille ennakkoon sekä koulutuksen aikana webinaarin chatissa. (Lähetä ennakkokysymyksesi: asiakaspalvelu.koulutukset@edita.fi)
- Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
Haluaisitko tilata omalle organisaatiollesi räätälöidyn koulutuksen? Tutustu tilauskoulutuksiimme.
Alennukset & Edut
- Edilexin käyttäjät: -20% koodilla EDILEX20
- Creditan käyttäjät: -20% koodilla CREDITA20
- Julkisen sektorin sekä yleishyödyllisten yhteisöjen edustajat: -15% koodilla JULKINEN
- Juristiliiton jäsen: -20% koodilla JURISTILIITTO
Alennuskoodien alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.
Varmista paikkasi koulutuksessa ilmoittautumalla viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää.
Ryhmäetuhinnan saa, kun samasta organisaatiosta ilmoitetaan monta osallistujaa samalla kertaa.